Skatter och marknad | 1998-06-15 Åter till hemsida |
(Detta är en replik på Dagens Nyheters ledare den 17
maj 1998. Ej publicerad på grund av "utrymmesskäl".
)
Varannan konsument får sin försörjning via skattemedel.
Denne är antingen offentligt anställd, pensionär,
arbetslös eller får något slags bidrag. Varannan
krona som en sjuksköterska eller en lärare får
i lön tillfaller näringslivet (den privata sektorn)
genom privat konsumtion.
Dagens Nyheters ledare från den 17 maj säger: "För
varje enskild utgift, för varje enskilt konto bland de statliga
och kommunala anslagsposterna bör man varje år ställa
sig frågan: Är denna utgift nödvändig? Måste
den i så fall vara skattefinansierad? Är nyttan av
utgiften så stor att den motiverar kostnaden som är
förenad med skatteuttaget för den?".
DN ser den offentliga verksamheten som konsumtion och skatterna
som utgifter. För att konsumera så måste man
producera. Den offentliga produktionen sköts av alla offentligt
anställda som får sin lön från skattemedel.
De offentligt anställda har utgifter för mat, bostad
och annan konsumtion och betalar sin del av våra skatter.
DN verkar tro att skattepengarna försvinner ut i tomma intet.
Det är i själva verket så att hälften av
alla skattepengar kommer tillbaka som efterfrågan på
den av DN hyllade marknaden. Om man skulle minska skatteuttaget
så skulle efterfrågan från de offentligt försörjda
minska i motsvarande grad.
Man kan se samhällets pengaflöde som två kretslopp,
ett kretslopp som håller igång den privata produktionen
och ett annat kretslopp som sköter den offentliga produktionen
(skolor, vård, rättsväsen, försvar etc).
Båda kretsloppen är viktiga och lika berättigade.
Att minska på det ena kretsloppet behöver inte medföra
att det andra kretsloppet ökar. Det privata kretsloppet kan
dock öka om man t.ex. betalar skolor eller köper vård
privat från privata utförare i stället för
att låta det vara en offentlig angelägenhet. Man kan
fråga sig vad man vunnit på bytet.
I stället för att sätta privat och offentlig sektor
i motsats till varandra så kan man se dem som samverkande
delar. Det är en allmänt spridd åsikt bland ekonomer
att om den privata sektorn ökar så kan även den
offentliga sektorn tillåtas öka genom att katteintäkterna
ökar. Det är inte lika accepterat att det också
kan vara tvärt om, en ökning av den offentliga sektorn
kan öka efterfrågan från den privata sektorn
som då stimuleras att växa.
En annan men viktig fråga är hur mycket olika slags
produktion och konsumtion bör öka. Ökande produktion
medför ökande uttag av naturresurser och ökande
miljöbelastning. I längden är det inte hållbart.
Man bör också fråga sig vilka behov vi har och
producera det som vi är i störst behov av. Vård
är inte lika miljöbelastande som produktion av bilar.
Om vi behöver vård, varför ska vi då först
öka produktionen av bilar för att i ett senare skede
få ökade skatteintäkter till vården?
Problemet består inte i skattekvotens storlek så länge
som alla är villiga att betala sin andel av skatterna. Det
blir problem när vissa företag eller privatpersoner
försöker att undgå att betala skatt. Ju högre
skattekvot, desto mer finns att tjäna för den som behåller
hela inkomsten för sin egen privata konsumtion. Man kan ju
fundera över vad som skulle hända om alla löntagare
skulle göra lika dant.
Sedan är det ett annat problem att marginaleffekterna kan
bli för höga så att det inte lönar sig rent
privatekonomiskt att arbeta. Det gäller inte minst lågavlönade
som har marginaleffekter på bostadsbidrag, dagisavgifter,
socialbidrag, arbetslöshetsunderstöd etc. Det problemet
bör beaktas, på något sätt bör man
samla alla marginaleffekter till ett ställe i systemet så
att man inte får ackumulativa effekter. Man kan vända
på resonemanget och säga att det är bra att marginaleffekterna
är höga när man mister jobbet, det blir ju inte
så stort avbräck som det annars skulle bli.